10/5/09

Facebook και site κοινωνικής δικτύωσης: Μέσο κοινωνικοποίησης ή ηθικής φθοράς

Facebook. Χμ... Τι ξέρουμε για το facebook; Λοιπόν, καταρχάς ξέρουμε οτι όλοι όσοι είναι ηλικίας 16-21 χρονών έχουν facebook. Όλοι, σχεδόν όλοι γιατί ένας ακόμα παραμένει ανυπότακτος (σαν το γαλατικό χωριό), και ναι αναφέρομαι σε εμένα. Το facebook είναι λοιπόν ένα site για να κάνεις φίλους διαδικτυακά. Είναι ένα από τα λεγόμενα site κοινωνικής δικτύωσης. Και όπως κάθε site κοινωνικής διτύωσης που σέβεται τον εαυτό του, μπορείς να ανεβάσεις φωτογραφίες, να γράψεις σχόλια στους φίλους και διάφορα άλλα, τα οποία δεν τα ξέρω καλά, γιατί όπως ανέφερα είμαι το ανυπότακτο γαλατικό χωριό.
Τίθεται λοιπόν το ερώτημα είναι καλό ή κακό; Οι μεγαλύτεροι διακατεχόμενοι από μια μεσαιωνική τάση προκατάληψης απέναντι στην τεχνολογία (μεσαιωνική γιατί η τεχνολογία είναι επίστημη) βασίζωντας την επιχειρηματολογία τους σε ακραία παραδείγματα, το απορρίπτουν. Θέλω να θεωρώ τον εαυτό μου προοδευτικό άνθρωπο αλλά όπως και να έχει σίγουρα δεν είμαι οπισθοδρομικός όσο αφορά την τεχνολογία. Τα επιχειρήματα λίγο πολύ είναι γνωστά. Απ' την μια το facebook σε βοηθά να γνωρίσεις άλλους ανθρώπους, ανθρώπους που δεν θα γνώριζες, απ' την άλλη είναι επικίνδυνο γιατί δεν ξέρεις ποιοί είναι αυτοί οι άνθρωποι. Απ' την μια μπορεί να είναι δημιουργικό αλλά απ' την άλλη μπορεί να καταναλώνει τον πολύτιμο χρόνο των νέων. Ναι μεν, αλλά...
Αυτές οι θέσεις έχουν και οι δύο τα δίκια τους. Στην ουσία αλληλοεξουδετερώνονται. Το θέμα όμως είναι οτι εξετάζωντας και εστιάζοντας σε αυτές τις θέσεις χάνουμε την ουσία. Και η ουσία είναι οτι οι νεαροί έφηβοι-χρήστες του facebook δεν συμμετέχουν στο συγκεκριμένο site ούτε για να περάσουν δημιουργικά την ώρα τους, ούτε για να κάνουν νέους φίλους. Ο κύριος λόγος λοιπόν που χρησιμοποιούν το facebook αν όχι η πλειονότητα τότε ένα σημαντικό ποσοστό, είναι για να ανεβάζουν φωτογραφίες και να ανταλάσσουν φιλοφρονήσεις, έχωντας τραγικές συνέπειες στην προσωπικότητα τους. Αυτή η δραστηριότητα τους μετατρέπει σε ιντερνετικούς "γκόμενους" και "γκόμενες" και τους κάνει επηρμένους, αυτάρεσκούς και για να το πω όπως το λέει και ο λαός "ψώνια". Κλείνονται λοιπόν σε ένα ιντερνετικό μαντρί και ανταλάσσουν κολακείες για να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση. Αυτό εκτός απο θλιβερό και άξιο απαξίας είναι και επικίνδυνο.
Εγώ είμαι πρόθυμος να δεχτώ οτι δεν είναι όλοι έτσι. Μπορεί κάποιοι να μπήκαν για τον χαβαλέ, γιατί ήταν και οι φίλοι τους ή για οποιοδήποτε λόγο τέλος πάντων. Αυτό όμως δεν αναιρεί το χαρακτήρα του συγκεκριμένου site. Δεν είναι πρόθεση μου να "επιτεθώ" στους χρήστες του facebook, πόσο μάλλον αφού ορισμένοι από αυτούς είναι συγγενείς μου ή καλοί μου φίλοι. Αυτό που θέλω να κάνω είναι να τους προειδοποιήσω γιατί όσο καθαρός κι αν είσαι αν τριγυρνάς μέσα στα σκουπίδια θα λερωθείς.Γι' αυτό κι εγώ θα παραμείνω γαλάτης και δεν θα κάνω "προσωποβιβλίο."

Δεν υπάρχουν σχόλια: